Biznes Restauracje & Catering logo
KATEGORIE

Bądźmy "chlujni"

Mój mentor i nauczyciel zawodu, dziennikarz Andrzej Niczyperowicz, miał takie powiedzenie - zrób to chlujnie. Przypomniało mi się to, słysząc kilka dni temu taką zbitkę: wkrótce zostaną otwarte drzwi do podwojów... Brrr

Dzisiaj kilka zdań na temat tego, co piszecie, a właściwie jak piszą ci, którzy prowadzą profile Facebookowe czy Instagramowe. Będąc absolwentem klasy humanistycznej w jednym z najlepszych poznańskich liceów, a także kierunku humanistycznego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jestem przerażony. W myśl zasady, że posty dla profili social mediów może pisać każdy, efekt jest taki, jaki jest w wielu przypadkach. Błędy ortograficzne czy gramatyczne to chleb powszedni. Nie należy się dziwić, skoro dzisiaj są dysgraficy, a w moich czasach nauczyciele pracowali z takimi uczniami, by pomóc im w dorosłym życiu. Miałem takiego kolegę, który w szkole podstawowej siał jak makiem ortami w dyktandach. Kiedy kończył szkołę, kartkówki zaliczał na ocenę pozytywną. Minęły lata i prowadząc praktyki w gazecie dla studentów dziennikarstwa, otrzymałem usiany błędami tekst. Zdenerwowałem się, ale otrzymałem jasną i krótką odpowiedź — jestem dysgrafikiem, a w redakcji macie przecież korektę. Tak to były czasy, kiedy była, dzisiaj często jej nie ma i można korzystać z komputerowych słowników, ale można się przejechać – autentyczne – kiedy Mosina została zmieniona na Mosznę i tak wydrukowano w gazecie.

Innym problemem jest brak znajomości sensu słów. Słynne z minionych lat błędy typu: fakt autentyczny, geneza powstania, cofać się do tyłu czy celnie trafić zostały wzbogacone takimi perełkami jak np. uderzać w taiming, kontynuować dalej, pełny komplet, powtarzać raz jeszcze, inne alternatywy, kosztować taniej, akwen wodny, ilość mieszkańców czy wspomniane drzwi do podwojów, czyli drzwi do drzwi tylko większych, bardziej ozdobnych, dwuskrzydłowych do szacownych miejsc. Trudno powiedzieć, że otwiera się podwoje do bistra, bo: są to najczęściej drzwi jednoskrzydłowe, a bistro to nie muzeum, teatr czy świątynia. Przykłady można mnożyć.

Kolejna sprawa, na którą chcę zwrócić uwagę, to jest wrzucanie mnóstwa obcych wyrazów, wulgaryzmów (ulubione określenie oceniających dania wyrywa lub nie wyrywa d....) albo własnych słowotworów, czy slangów rozumianych w pewnych grupach. Jaramy się tym... czytam na profilu poczytnej społeczności i już czuję, że się nie jaram, bo... wiem, że tu nie wiele znajdę dla siebie – różnice pokoleniowe. Jeżeli zatem takiego słownictwa używamy na profilu, odcinamy sporą grupę potencjalnych gości. Właśnie goście, pamiętajcie, że do was przychodzą goście, a nie klienci.

I może jeszcze jedna sprawa. Konstrukcje, które mnie zwalają z nóg. Na kuchni przygotowali, wyobrażam sobie, że cała ekipa kucharzy wchodzi na dach pomieszczenia kuchni, a jeśli nie może to na palniki i tak przygotowuje posiłki. Uruchamia mi się od razu wyobraźnia, bo rusycyzm używania składni z przyimkiem „na” opanował nasz język w zastraszający sposób. Mecze odbywają się na hali... widzicie to, szczególnie nie wygodnie w czasie mrozów, które mamy w Polsce. Pamiętajcie, chodzimy na mecze, ale do hali i gotujemy na kuchni gazowej, ale w kuchni.

Nie jestem polonistą i sam mam świadomość, że zdarzają mi się potknięcia, ale staram się być chlujny. Andrzeju, dziękuję Ci za tę mądrość.

Ps. To kolejny dowód na to, że fachowcy powinni być doceniani, a nie ignorowani. Nie zawsze taniej znaczy lepiej, częściej znaczy gorzej.

Juliusz Podolski
de'GUSTATOR PR

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie restauracje-catering.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter Biznes Restauracje & Catering
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez Biznes Restauracje & Catering.

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #HoReCa, #felieton

Przeczytaj także:

Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl